כל עסק צריך לוודא כי הנתונים שלו מוגנים היטב. כיוון שישנם פתרונות שונים, אחת השאלות שעולה היא מה הפתרון הנכון ביותר לעסק והתשובה לכך אינה יחידה. כדי להבין את ההבדלים בין האמצעים השונים לגיבוי מידע ואיך לבחור את זה הנכון, נפגשנו עם חברת IT-START שחלקה איתנו ניסיון של שנים ותשובות שיעזרו לכל אחד להבטיח הגנה מקיפה.
חשיבות גיבוי המידע – נקודת ההתחלה
הדרך לגיבוי נכון עוברת בהבנת חשיבות אבטחת המידע. ברגע שהעסק מבין שהנתונים שלו נמצאים בסכנה, שגורמים שונים עשויים לשתק את הפעילות ולהוביל להעלמה מיידית של כל מה שנאסף עם השנים, הוא מבין את חשיבות הפעולה. הנתונים יכולים לכלול תוכנות, קבצים, מידע על לקוחות, פרויקטים שנמצאים בתהליך, תכנים, עדכוני תוכנות ועוד. כשהם נפגעים, העסק עלול לגלות שהוא לא יכול להמשיך לפעול, ולעיתים גם המוניטין העסקי נפגע.
גיבוי קבוע ותוכנית התאוששות, מבטיחים שברגע של משבר אפשר יהיה להעלות את החומר מחדש ולהמשיך את הפעילות בצורה שוטפת ככל האפשר. לשם כך יש להקפיד על עדכונים תקופתיים, יצירת עותקים של הקבצים ועל אחסון במקום בטוח. הגיבוי הוא חלק בלתי נפרד מתוכנית העבודה השוטפת – תהליך מתמשך שמבטיח גישה מהירה למידע במקרה הצורך.
חשוב להבין כי תוכנית גיבוי היא תהליך שכולל יצירת עותקים ופרוטוקול שחזור מסודר. תוכנית זו היא תוצאה של הבנה מה צרכי העסק, מהם הגורמים שיכולים לפגוע בו וכיצד מתבצעת העבודה במקום. בהתאם יש לקבוע כיצד נכון לאחסן את הנתונים כך שכל העובדים יוכלו לשתף פעולה והגיבוי עצמו לא ירגיש כמשימה מורכבת אלא כחלק בלתי נפרד מהעבודה השוטפת.

תכנון נכון מבטיח התאוששות ממשבר
עצם החזקת עותקים של הנתונים לא אומרת שהעסק יוכל לשמור על הפעילות השוטפת. כדי להמשיך לפעול גם בשעת משבר, יש צורך בתוכנית חזקה וישימה לגיבוי והתאוששות. הדבר הראשון שיש לבדוק הוא אילו תהליכים נעשים במקום, מהם הנתונים החשובים וכיצד העובדים פועלים. בהתאם יש לבחון אמצעי גיבוי ובהם הענן ואמצעים פיזיים הממוקמים באזורים בטוחים או מרוחקים.
ישנן דרכים שונות לבצע גיבוי ואחת השאלות שיש להעלות היא כיצד העסק יתפקד במצב חירום. ישנם עסקים שיכולים להתנהל באופן ידני, בלי המידע הדיגיטלי, לאורך מספר שעות או אפילו ימים. אך ישנם עסקים שעבורם אפילו עשר דקות הפסקה בעבודה עלולות להוביל לפגיעה כלכלית קשה. הפתרונות לכל אחד יהיו שונים ותואמים את יעד השחזור.
גיבוי מידע לעסקים הוא תהליך בו מתבצעת העברה של הנתונים למערכות השונות, בצורה חלקה וטבעית. במקרה חירום, ניתן לעבור במהירות ממרכז הנתונים הראשי לאתר גיבוי מוכן לפעולה, כשהמערכות ממשיכות את התפקוד התקין ונשמר רצף פעילות.
פתרונות שעובדים עבור העסקים
גיבוי מידע הוא תהליך מונע. לא תמיד אפשר לראות את היתרונות בתפקוד היומיומי, אך כשעולה הצורך, הפתרון מהיר והעסק יכול להמשיך לפעול. אפשר לראות שימוש בשני פתרונות עיקריים, ענן וחומרה, כאשר פעמים רבות הפתרון המשולב הוא הנכון ביותר.
פתרונות ענן
פתרונות גיבוי והתאוששות מאסון מבוססי ענן הופכים לפופולאריים ובצדק. ארגונים רבים בוחרים בענן המספק תשתית לאחסון נתונים ושחזור בעת הצורך. הענן מאפשר גיבוי שוטף לצד שחזור מהיר, ללא צורך בהשקעה גדולה בתשתיות פיזיות או בניהול מורכב של סביבת הגיבוי ועם יכולת גמישות להרחיב את השירות בעת הצורך.
פתרונות מבוססי חומרה
לצד הענן ישנם פתרונות מבוססי חומרה שמשמעותם אחסון המידע במתקן (משתנה בגודלו ובמיקומו) פיזי שבשליטת העסק. פתרון זה יכול לעזור לאחסן מידע רב בצורה אמינה וחסכונית כשהגישה לגיבוי יכולה להיות מהירה, בהתאם לקרבת החומרה לאתר הפעילות וכן להיות משולבת עם גיבוי בענן.
הדרך להבטיח פעילות רציפה כוללת תכנון מקדים, הטמעה ארגונית ויישום נרחב בין כל המחלקות. ייעוץ מקצועי בתחום המחשוב יוביל את העסק לקבלת ההחלטות הנכונות, יעזור בתהליך ההטמעה ויעמוד לרשות העסק בשעת משבר.