Israel News
  • חדשות ישראל
    • פוליטיקה, כנסת וממשל
  • תרבות
    • סלבס, בידור ותרבות
    • תיירות ונופש
    • חינוך
    • עולם יהודי
  • ספורט
  • כלכלה ונדל"ן
    • טכנולוגיה
  • בריאות
    • אורח חיים בריא
  • חוק ומשפט
  • המלצות ישראל
    • עצת מומחה
  • צרו קשר
  • חדשות ישראל
    • פוליטיקה, כנסת וממשל
  • תרבות
    • סלבס, בידור ותרבות
    • תיירות ונופש
    • חינוך
    • עולם יהודי
  • ספורט
  • כלכלה ונדל"ן
    • טכנולוגיה
  • בריאות
    • אורח חיים בריא
  • חוק ומשפט
  • המלצות ישראל
    • עצת מומחה
  • צרו קשר
Israel News
  • חדשות ישראל
    • פוליטיקה, כנסת וממשל
  • תרבות
    • סלבס, בידור ותרבות
    • תיירות ונופש
    • חינוך
    • עולם יהודי
  • ספורט
  • כלכלה ונדל"ן
    • טכנולוגיה
  • בריאות
    • אורח חיים בריא
  • חוק ומשפט
  • המלצות ישראל
    • עצת מומחה
  • צרו קשר
  • חדשות ישראל
    • פוליטיקה, כנסת וממשל
  • תרבות
    • סלבס, בידור ותרבות
    • תיירות ונופש
    • חינוך
    • עולם יהודי
  • ספורט
  • כלכלה ונדל"ן
    • טכנולוגיה
  • בריאות
    • אורח חיים בריא
  • חוק ומשפט
  • המלצות ישראל
    • עצת מומחה
  • צרו קשר
ראשי » תרבות » "דואליות בלתי אפשרית": המלצת קריאה על ספרו החדש של יניב ויצמן

"דואליות בלתי אפשרית": המלצת קריאה על ספרו החדש של יניב ויצמן

משה ניסנבוים אפריל 14, 2022

'להניע נוער' של יניב ויצמן; ספרו החדש והמרתק של יניב וייצמן, "להניע נוער", שעל כריכתו מתנוסס האשטאג גדול, מכיל בתוכו דואליות שנראית כמעט בלתי אפשרית לשיתוף פעולה. בקצה האחד נמצאת מערכת החינוך על שלל תחומיה ומאפייניה. בקצה השני נמצא העולם העסקי- מסחרי. נדמה כי אין שום קשר בין העולמות הללו: בעוד שאחד עוסק בערכים, ברוח ובדברים שלא ניתן לכמת אותם, הרי שהתחום השני הוא מאוד חומרי וכל מהותו הוא יכולת למדוד אותו ולתרגם למספרים.

המחבר (בן 47, נשוי לכפיר ואבא לשתי בנות: שי וליאור), הוא פעיל בעולם בני הנוער יותר משני עשורים כמו איגי וארגונים נוספים, כך שידיו רב לו בעולם החינוך. הוא החל מוצא את עצמו מתעניין בעולם השיווק והפרסום. גם הוא חווה ניגודיות בין הדברים. העיסוק שלו, כמייסד ומנכ”ל חברת הפרסום והתוכןteenk , לא היה רק כמשרה ועבודה אלא גם הזדמנות למחקר שהוא ערך בצורה מקיפה. עד כדי כך שהוא עוקב במשך שנים במגמות ההולכות ומשתנות, מבקש לנתח אותן, לעמוד על טיבן ולמצוא להן נימוק.

במהלך הספר הוא מדגים את הקשר הזה בדוגמאות רבות של מותגים וקמפיינים; מראה בצורה מדהימה כיצד בעשורים החולפים נשתנו גם מוקדי המשיכה והעניין- אם בתחילה מדובר היה על מוצרי צריכה מוחשיים כמו אוכל (קוקה קולה, בורגראנץ'), נעליים (אדידס, נייקי) ועוד, ובהמשך הם עברו אל מוצרי הטכנולוגיה כמו האייפון והמחשבים, הרי שכעת מה שמושך את בני הנוער על הגדרתם המשתנה הן מבחינת הגיל והן המגדר ותחומי ההתעניינות (משחקי כדורגל/מחשב) אלו דווקא שירותים כמו נטפליקס, יוטיוב, ספוטיפיי וחוויות משתמש.

יניב ויצמן. צילום: יח"צ

ההבחנה הזו, לא רק שהיא מדוייקת בעיניי אלא יש בה גם, כפי שמראה וייצמן, כדי ללמד על שינוי דפוסי החשיבה לא רק אצל בני הנוער אלא גם אצל המפרסמים. וכך, במקום דגש על המוצר יש דגש על אפיון המשתמשים וכיצד ניתן להגיע אליהם.

לפתע, ישנה חשיבות מכרעת לערך המוסף. כמו למשל בדוגמא הנפלאה של מותג הלבשה תחתונה והיגיינה נשית. אם התחבושת מאפשרת לך לעשות הכל, הרי שאישה יכולה לעשות כל דבר; והנה, ישנה כאן העצמת נשים שקלה להפצה: קבוצות חברתיות, האשטגים (שתפסו חזק ויש סביבם מחשבה רבה לגבי מידת הקליטות שלהם) ואפילו הצטרפות לקבוצות נשים סגורות ומוגדרות שבהן ישנו מרחב בטוח לסיפורים. במקרה הזה מנעד הגילאים היה רחב 14-23, החל מן המחזור הראשון שאותו מקבלת הנערה ונעזרת בבני המשפחה, עובר דרך ההתבגרות והשירות הצבאי ויש גם את התקופה שלאחר השחרור מהשירות הצבאי.

הדברים הללו מלמדים על הקשר הכל כך חזק הזה בין התחומים. וייצמן עומד על הגורמים שהובילו לכך, על המהלכים שנעשים כיום בזירה המורכבת הזו שבה יש מאבק איתנים על דור הz  והאלפא, ואיך שילוב בין תודעות חינוך או כפי שהוא קורא לכך מודל ה־Brand Movement  כלומר תנועת מותג, באמצעות למידה מפעילות שיווקית הופכות את המוצרים הללו לכל כך מבוקשים.

כתיבתו של הספר אומנם עומדת כמקשה אחת אך מרכיבים אותו חלקים מפאזל שכל אחד הוא סיפור בפני עצמו. כאשר המחבר ניסה להפוך אותם לכדי תמונה שלימה בבחינת "והיו לאחדים בידיך", הרי שהמלאכה שלו הפכה למשהו באמת יוצא דופן וחדשני.

ואכן, הדברים כתובים בבהירות ובפירוט גם למי שלא מתמצא במונחים המקובלים בעולמות הללו. אני חושב שמי שיקרא את הספר ימצא בו פתח למחשבות על החינוך בימינו ועל עולם המסחר-שיווק ואולי, ממש כמו המחבר, יצליח לחבר בינהם ולהבין עד כמה שיתוף פעולה בין שני העולמות הללו הוא אפשרי.

הספר 'להניע נוער' מתאים לכל מי ש מתמודד עם הניסיונות להבין את בני ובנות הנוער, בני דור ה-Z והאלפא, לדבר איתם, להשפיע עליהם ולהניע אותם. הספר הזה מומלץ לאנשי חינוך, הורים, מדריכי נוער, אנשי שיווק ופרסום. מי שמעוניין להישאר מעודכן בשפה, בטרנדים ובמגמות החברתיות השונות ומתוך כך לנסות להבין מי הם בני הנוער של היום ויותר מכך, מה מניע אותם.

לקריאה נוספת ולרכישה: להניע את הנוער – יניב ויצמן

« פוסט קודם
פוסט הבא »
כתבות נוספות שעשויות לעניין אתכם:
Israel news

כל הזכויות שמורות

אין לעשות שימוש בחומרים המפורסמים באתר ללא אישור בכתב מבעלי האתר.
ניתן לפנות ל: Avihai.ZoomAt@gmail.com

האתר בתהליך הנגשה לבעלי מוגבלויות
אנו עושים כל מאמץ להשלים את הנגשת האתר! במידה ונתקלת בבעיה אנא פנה אלינו!
תגיות
israel אופנה אילת אנרגיה בחירות בטחון ביטוח לאומי בני גנץ בנימין נתניהו בריאות גיל הזהב המשרד לשוויון חברתי השקעות חופשה חינוך חרבות ברזל יום השואה יוקר המחיה ירושלים כדורגל כלכלה להט"ב מד"א מחקר מלחמת חרבות ברזל משטרת ישראל משרד האוצר משרד הבריאות משרד החינוך משרד התחבורה נדל"ן נשיא המדינה נתיבי איילון עיצוב הבית עסקים פיגוע צה"ל קורונה קיץ רובי ריבלין רכבת ישראל רשות המיסים שדרות תל אביב תערוכה
האתרים שלנו: תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | המגזר-פורטל חדשות למגזר הדתי | מודיעין | מדינט – פורטל בריאות ורווחה | החדשות הטובות בישראל | רמת גן | בת ים - חולון | גב"ש | יש''ע:שומרון בנימין וגוש עציון | במרכז- לחברי הבית היהודי | לוד | לימודים אקדמאיים בישראל | חדשות ישראל | כפר סבא | נדל"ן
גלילה לראש העמוד